domingo, 8 de noviembre de 2009

Relació conceptual tecnològica.


La relació que s'estableix entre ciència, tecnologia i societat és estreta, ja que els tres conceptes van lligats. La ciència crea tecnologia, que posteriorment és introduida en la societat, ja sigui per demanda social o per evolució de la tecnologia. Aquest fet ha produït que estem vivint en una època totalment tecnològica, en la que les nostres vides estan completament organitzades al voltant de la tecnologia. Gràcies a aquesta, s'han aportat noves maneres d'aprendre, de ser autodidàcta i d'entendre el treball des d'una visió tècnica. Han sorgit nous reptes per la societat, com treball en xarxa, societat de la informació. Des del meu punt de vista, crec que la tecnologa està avançant a un ritme superior al que ho fa la societat. S'estant introduïnt a la nostra societat elements tecnològics, pels quals la societat encara no està preparada. Són necessris aquests elements per la societat? Aporten alguna millora en el dia a dia de les nostres vides? Quin interès hi ha en que siguem una societat tecnològica?
La societat ha passat per varies revolucions, fins arribar al punt de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació), on es gestiona i es manipula el coneixement. Estem en el boom de les TIC, ja que afecten no només als aprenentatges sinó també a tots els sectors de la societat. Gràcies a les TIC podem ampliar els coneixements, però que hi hagi més coneixements no sognifica que sapiguem més. Aquí apareix un dels problemes de les TIC. Hem da saber aprendre a destriar la informació i quedar-nos amb la correcta, creant-nos així el nostre propi coneixement. Hem tingut que aprendre a corre cuita una nova forma d'organtzar-nos i d'aprendre a destriar.
A més aquestes TIC, han fet que es creessin entorns flexibles espaciotemporals per a l'aprenentatge, suposant un canvi en el model d'ensenyament – aprenentatge i oferint més resposta a una demanda social existent. Gràcies a aquests entorns podem gestionar la informació i el coneixement des de diversos llocs i en diferents espais.
En l'evolució de la tecnologia educativa es consideren 4 grans moments: la influència que han tingut els mitjans de comunicació a l'hora de ser aplicats al camp educatiu. Pretén donar eines audiovisuals i tècniques a l'instructor per el bon desenvolupament de la seva tasca, tot i que després reb moltes crítiques ja que no s'aborda del tot tots els elements del procés d'ensenyament – aprenentatge.
El segon moment important, és la influència de la psicologia conductista, que es basa en la teoria del reforç, i a més dona importància als mitjans i a l'ensenyament programat, i en la creació d'objectius operatius.
El tercer gran moment és l'enfocament sistèmic que es dona de la TE, basat en la teoria de sistemes, tenint com a punt de partida els objectius prefixats i la interrelació de tots els elements i deixant de banda els mitjans, sense perdre'ls de vista i començar a assumir la creació de situacions d'aprenentatge.
L'últim moment és les noves orientacions sorgides de la psicologia cognitiva, basant-se en els coneixements previs de les persones i la creació de noves situacions d'aprenentatge basades en l'experiència.

Reflexions debat (miniactivitat 1.5)

En el debat del determinisme, la meva intervenció va ser defensar el sociodeterminisme, que m'ha costat defensar, perquè era del bàndol que escrivia amb vermell, i això m'ha portat a tenir que defensar el bàndol sociodeterminista, en la que jo no creia! Veia més real el bàndol dels tecnodeterministes, però ara crec que "Societat i tecnologia són dos aspectes que s'han de considerar com un triangle interactiu."Em de tenir present que la tecnologia i la societat avances l'una per l'altra, és un retroaliment de les necessitats que té la societat, i de l'eficaç tecnologia que les satisfà. No considero que l'opció dels sociodeterministes ni la dels tecnodeterministes, sinó crec que ambdues postures són correctes, sempre hi quan es consideri que tecnologia i societat són dos conceptes que van units, ja que l'evolució de ambdós conceptes van molt lligats entre sí. La societat té unes necessitats que la tecnologia ha de cobrir, però que també és la tecnologia la que fa que la societat evolucioni cap una etapa tecnològica. Crec que estem en una societat altament tecnològica, i que és la societat la que fa aquest reclam. Però realment, necessitem tot el que la tecnologia ens aporta? Considero que la tecnologia fa que la nostra vida sigui més còmoda i fàcil, i que ha sigut la societat la que ha demanat aquest canvi. Però, arriba a tothom aquesta tecnologia? Davant de l'època en la que estem, i que a nivell mundial, estem en crisi, penso que és una etapa en la que hi apareix analfabetisme tecnològic, ja que no arriba a tothom. Tota societat té unes necessitats, i cada una unes d'específiques, i és la tecnologia la que intentat cobrir-les. Serà la societat la que estimula la tecnologia? Llavors perquè només les societats desenvolupades són les que tenen desenvolupament tecnològic? Què és el que ha fet que la societat tingui necessitats tecnològiques? És per dur una vida més còmoda i fàcil?

domingo, 18 de octubre de 2009

Conclusions minipac 1.3

Aquesta miniactivitat s'ha realitzat paral·lelament amb el debat de CTS. No ha estat una activitat fàcil ja que hi havia molts conceptes que integrar i assimilar, per tal de poder realitzar un correcte analisi de la situació actual de la CTS. La utilització del cmap per a realitzar un mapa integrador de totes les idees que s'han aportat de les lectures crec que ha sigut apropiada, tot i que a vegades em de fer un aprenentatge massa ràpid per poder treballar tranquil·lament. Crec que ser autodìdàcta és enriquidor i que he utilitzat correctament el programa per fer el mapa.
El debat ha estat positiu ja que hem presentat un seguit de idees ordenades o organitzades, facilitant així la participació ordenada dels companys d'aula. Quan se'ns va donar l'opció a escollir, la veritat és que no sabia ben bé on participar, ja que jo havia de ser del bàndol vermell, i moltes de les idees que hauria de defensar no m'agradaven o no les pensava, cosa que m'ha dificultat a l'hora de fonamentar una idea. Al final però, i sobretot, en el fil dels deterministes he vist que no hi ha una única manera de veure les coses, sinó que pot haver-hi una interrelació entre tots els aspectes.
Així doncs, és una activitat que ha aportat nous conceptes (perquè la veritat és que fins que no he llegit els documents no sabia molt bé a que es referia la Tecnologia Educativa), i que ha fet que sigui una activitat participativa. Estic a favor dels debats, ja que crec que aporten espais de treball en petita comissió i que sovint faciliten noves idees i noves maneres de veure les coses.

Mapa conceptual Minipac 1.3


martes, 22 de septiembre de 2009

Conclusions minipac 1.1.


Les tecnologies formen una part molt important en la nostra societat i són influents en els nostres ritmes de vida. Les tecnologies han permès noves formes d'aprenentatge i de comunicació. A més, ofereixen recursos, eines i estratègies per a docents i alumnes, i suposa una nova forma del procés d'ensenyament / aprenentatge.

Crec que és una activitat que al consultor li pot resultar util per veure el nostre grau d'immersió en les NNTT.

lunes, 21 de septiembre de 2009

Presentació

Hola! Em dic Raül, tinc 25 anys, sóc de Lleida i visc a Castellnou de Seana, un poblet de Lleida. Vaig estudiar Educació Social per la UdL, i hi vaig iniciar psicopedagogia. Vaig traslladar l'expedient a la UOC per poder conciliar millor la feina i la vida familiar (viure en parella és el que té!!).
Des que vaig acabar estic treballant en un CRAE com educador social a Vilanova de Bellpuig.
Aquest és el meu últim semestre, si deu vol, fent a més d'aquesta asignatura psicologia de l'educació i pràctiques II (en un EAP).

La meva experiència de les tecnologies és a nivell d'usuari. Tot el que sé ho he après jo sol, no he fet cap curset...He passat moltes hores davant un ordenador!!! Aquesta assignatura, espero ens aporti tot el necessari per a què en les nostres pràctiques psicopedagògiques diàries ens poguem desenvolupar amb material tecnològic.

Situa't...

9. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)
TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: __7____
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: ___9___
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : __9______
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __5___
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __9___
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: ___0__
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___8____
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___6___
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ___4_____
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___9_____

Mapa conceptual

Mapa conceptual