miércoles, 18 de noviembre de 2009

Aprenentatge significatiu de les històries.

Per tal que hi hagi aprenentatge significatiu s'ha d'atribuir un significat a un nou contingut. Hi ha d'haver:
Assimilació: Vol dir que s'ha d'enganxar a les idees prèvies de l'alumne. Per tal que hi hagi un aprenentatge significatiu s'han de tenir en compte les experiències prèvies de l'alumne. Així doncs, l'alumne amplia el coneixement assimilant els nous continguts que composen el coneixement. A aquest apartat també podríem aplicar el concepte de Zona de Desenvolupament Proper de Vigotsky, en la que l'aprenentatge és la diferència entre el que sap i el que pot arribar a aprendre.
Acomodació: Dintre les estructures mentals, a les que també podem fer referència a Piaget i a la unitat bàsica d'organització. Seguint aquest autor, hauríem de tenir en compte l'entorn en el que es dona l'aprenentatge, la maduració del subjecte, entre altres.
Així doncs, aquest exercici que he proposat, crec que és molt oportú per explicar l'aprenentatge significatiu. Les TIC són el mitjà, pel qual l'alumne pot arribar a aprendre la llengua. A l'aula d'acollida hi van alumnes nouvinguts (de primer i segon any) que no entenen la llengua que es dona a l'escola (el català), i se'ls ha de donar les eines i estratègies per a que arribin a aprendre la nostra llengua el més aviat possible per poder introduir-los a l'aula ordinària. Així doncs mitjançant les eines TIC (exercicis d'internet de llengua que ofereix tant el propi centre com la pàgina web www.gencat.cat) els alumnes van assimilant la llengua, i la seva estructura.
Crear models d'experiències ajuda a l'alumne a representar més fàcilment el coneixement. Les persones per recordar els aprenentatges ho fem mitjançant les històries. Busquem històries pròpies que ens recolzin el coneixement, i que ens portin a situacions semblants a les històries, tant pròpies com dels altres. Aquest fet és el raonament basat en casos (RBC), que fa que els subjectes busquem casos similars mitjançant les històries pròpies o que altres subjectes expliquen. És important també considerar el context on es donen aquests aprenentatges. L'entorn facilitat o dificulta la tasca significativa. Em de tenir present que el subjecte, assimila, en concordança amb l'entorn, i els seves experiències es realitzen en relació a l'entorn en el que es troba.
Un aspecte també important a considerar és la resolució de problemes que poden sorgir en la cerca de l'aprenentatge significatiu. Quan un aprenentatge es realitza per primer cop és normal que hi hagin dubtes i/o dificultats, i ha de ser el propi subjecte el que trobi el camí correcte per poder reduir o eliminar aquests dubtes/dificultats. Aquestes dificultats han d'ajudar al subjecte a crear un mapa conceptual coherent i correcte que l'ajudarà a crear un esquema mental. Aquí entra en joc l'educador, que ha de servir de guia en el procés de construcció del coneixement, i és el que ha d'oferir els recursos i eines per a que els alumnes arribin a la creació mental, i a la ZDP..
El cas 7007-1, sobre l'ús de les TIC per a fer presentació powerpoint del lideratge i el treball en equip. Aquesta activitat reforça l'aprenentatge significatiu. És una eina tecnològica que ajuda a treballar en equip i desenvolupa la capacitat d'aprenentatge. Pels alumnes que és la primera vegada que el fan servir, els ajuda a crear un esquema mental del programa, i remarca l'aprenentatge sobre els tipus de lideratge. A més, al ser una activitat grupal, facilita les diferents opinions i experiències prèvies dels subjecte.
Mitjançant una eina tecnològica, aprenen a treballar en equip i a debatir. Compartir experiències prèvies els ajuda en el procés de construcció del coneixement. El cas reflecteix els conceptes que s'han anomenat al principi, referent a l'assimilació de continguts i fent referència a la Zona de Desenvolupament Proper.
En el casos dels companys d'aula, destacaria el cas de la Imma Arderiu i la llengua anglesa. És un cas molt semblant al meu, ja que en ambdós casos es pretén reforçar la llengua (la catalana i l'anglesa) i mitjançant eines tecnològiques es reforça l'aprenentatge.
Ambdós casos són significatius, ja que hi ha un procés d'assimilació de coneixements i un treball en equip, que porta a desenvolupar les capacitats cognitives per arribar al coneixement. És significatiu perquè gràcies a les tecnologies s'aprèn ( o almenys s'hauria) la llengua (a llarg termini). Considero que l'àmbit de la llengua no és pot aprendre d'un dia per l'altre, però sí un procés continu en el que s'ha d'anar buscat recursos per a poder dur a terme un aprenentatge significatiu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Mapa conceptual

Mapa conceptual