domingo, 8 de noviembre de 2009

Canvi conceptual


Quan un parla de canvi conceptual, no té molt clar que significa ben bé i quins processos es donen per a que aquest canvi realment es faci, i se'n faci així un aprenentatge significatiu. Llegint el mòdul sobre “TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista”, m'he adonat que el canvi conceptual implica crear un esquema mental i madur de sí mateix. Això m'ha portat a la teoria de Piaget i a la creació d'esquemes mentals. Fer un canvi conceptual implica que l'individu adquireix el coneixement gràcies als intercanvis entre subjecte i objecte, amb el que dona molta importància a la interacció amb l'entorn, i que el coneixement es manifesta com el fruit del procés de construcció, fent referència a la visió constructivista del procés d'ensenyament – aprenentatge, i per tant, fer aquest canvi implica construir un esquema mental de les característiques generals del concepte.
És el propi subjecte que s'adona que ha de fer aquest canvi conceptual, ha de ser conscient que necessita el canvi conceptual: aprenentatge significatiu. Ha de reorganitzar l'esquema mental a través de l'experiència personal. Es tracta de reorganitzar tots els conceptes que ja teníem i donar-los-hi el sentit que els pertoca, incrementar el coneixement mitjançant la pràxis, i així crearem un esquema mental correcte.
Un exemple de canvi conceptual es va donar, o almenys s'havia de donar en totes les persones, va ser l'arribada de l'euro. Estàvem acostumats a la pesseta, i el canvi a l'euro va suposar que haguéssim d'acostumar-nos a aquest. No sabíem quan valia, que passaria...i mitjançant la pràctica amb l'euro (treure diners, pagar la compra, fer el canvi mental de pesseta - euro...) hem anat adquirint una estructura mental de l'euro fins al punt d'interiortizar i assimilar aquest concepte.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Mapa conceptual

Mapa conceptual