domingo, 8 de noviembre de 2009

modelatge història (inici) 2.2.

Aprenentatge de la llengua a l'aula d'acollida
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
En una aula d'acollida d'un centre d'educació infantil i primària es porta a terme el projecte “ens escrivim”, per tal que els alumnes nouvinguts aprenguin la llengua mitjançant la comunicació via internet.

Context General
- Experiència en ensenyament
5 anys
- Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Ús a casa i al treball.
- Tipus d’escola
CEIP.
- Localització del centre
Població d'uns 15.000 habitants
- Connexió
Internet. Alta velocitat
- Localització dels recursos tecnològics
Aula d'informàtica i 4 ordenadors a l'aula d'acollida.
- Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe baixa.
Context de la història o cas
- Nivell dels alumnes
Molt baix. No parlen la llengua catalana.
- Àrea / unitat
Llengua.
Fites en la història
- Activitats planificades a la sessió o unitat
Escriure e-mails i eines d'internet per comunicar-se.
- Nivell d’aprenentatge esperat
Aprendre el funcionament dels correus electrònics.
Utilitzar traductor per comunicar-se.
Adquirir habilitats lingüístiques.
Www.traductor.gencat.cat
www.traducegratis.com
- Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC en la comunicació.
Activitats de la història o cas
- Tecnologies utilitzades
Fotografies amb càmera digital, per tal de coneixer-se.
Utilització del correu electrònic.
Conèixer el traductor i adquirir les habilitat lingüístiques.
- Raó per la qual la fa servir
Per a que els alumnes nouvinguts puguin introduir-se a l'aula ordinària a temps complert el més aviat possible, i perquè és una activitat que motiva molt als alumnes.
- Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Raonament lingüístic.
Dificultats trobades
Dificultats d'aprenentatge en les TIC. Hi ha alumnes que aprenen a un ritme més lent i per tant necessiten atenció individualitzada i reforç.
- Ajuda / col·laboració emprada
Ningú. En algun moment, es pot ajudar d'un alumne autòcton que el guiï i l'ajudi.
- Rol del professor
Orienta als alumnes en la recerca.
Guia en el procés d'aprenentatge en la utilització dels ordenadors.
Consulta de dubtes.
- Rol de l’estudiant
Crear el seu propi aprenentatge.
Descobrir nous materials.
Navegador de la web.
Resultats
- Observacions
Els alumnes necessiten un semestre per poder realitzar bé una carta, e-mail...però es reforça amb l'assignatura de llengua i la comunicació verbal entre mestre i alumne.
- Avaluació de l’aprenentatge
Observacions del mestre.
Participació en l'activitat.
Aprenentatge progressiu de la llengua.
Noves maneres d'utilitzar les TIC. Menys dificultats per realitzar-la sols.
- Lliçó apresa pel professor
Que els alumnes són molt llestos i que a vegades val més que s'equivoquin per a que tinguin un bon aprenentatge. El mestre és la persona que guia però no la que realitza l'aprenentatge. Ell modela la interacció entre l'alumne i l'ordenador.
Història complerta
1. De què va?
En el CEIP Gaspà de Portolà, ubicat en una població d'uns 15.000habitants aproximadament, es porta a terme, juntament amb la assessora LIC del Servei Educatiu de la comarca, un projecte entre totes les escoles del municipi que tenen aula d'acollida, nomenat ENS ESCRIVIM, per tal que els alumnes interactuïn entre ells mitjançant internet (a través de correus electrònics), i així adquireixin el nivell lingüístic, per a que en el menor temps possible s'incorporin a l'aula ordinària a temps complert. A més, aquesta activitat inclou una trobada a meitat de curs per tal que es coneguin entre ells i es facin fotografies que després es pengen a la pàgina web de cada col·legi, en l'apartat de “aula d'acollida projectes”.
2. Objectius
- Utilitzar l'ordenador com a eina de comunicació.
- Utilitzar el traductor com a eina d'aprenentatge lingüístic.
- Saber escriure un correu electrònic en la llengua catalana.
3. Per què utilitzar les TIC?
S'utilitza les TIC com a eina de motivació. Els alumnes durant el semestre van aprenent la llengua i preparant correus electrònics per a companys d'altres col·legis, i així a mitjans de curs es fa la festa de cloenda on es coneixen tots i preparen la pàgina web. Les TIC també s'utilitzen com estratègia d'aprenentatge, de l'ús dels ordenadors.
4. Dificultats trobades.
Les dificultats amb les que ens trobem és en la llengua. Tenen molta capacitat d'adaptació als ordenadors (recordem que estan a l'aula d'acollida però no presenten dificultats d'aprenentatge, sinó de llengua). Per tant, al principi se'ls ha de guiar una mica per saber on s'han de posar, que han de fer. És molt important parlar molt en català als alumnes i fer-los-hi explicar coses en llengua catalana. No només han d'aprendre la llengua estudiant-la, sinó practicant-la.
5. Quin és el paper del mestre/a?
El paper del mestre és important ja que al principi quasi bé no entenen res de la nostra llengua, i van molt perduts amb els ordenadors. Molts d'aquests alumnes són àrabs i romanesos, però els que mostren més dificultats són els africans, ja que les bases lingüístiques són molt diferents. Ha d'ajudar als alumnes a saber on han de posar-se, que han de fer, i sobretot ha de fer que els alumnes parlin molt la llengua, explicant vivències, records.
El mestre guia el procés d'aprenentatge de la llengua, així com facilita una eina metodològica de treball, com és l'ordenador.
6. El paper dels alumnes?
L'alumne fa d'aprenent i d'investigador. És ell mateix el que interactuant amb altres alumnes va adquirint estratègies lingüístiques.
7. Com estaven es alumnes?
És una activitat que els motiva molt. Quan arriben al nostre país i entren a l'escola, sovint es veuen exclosos per la llengua i pel color de la pell. Gràcies a aquest projecte interactuen amb altres alumnes nouvinguts d'altres col·legis, i ells veuen com cada cop més s'integren dins la institució escolar i van fent amics.
8. Agrupacions?
El treball és individual. Hi ha pocs alumnes, per tant tenen ordenador per alumne. Tot i això, entre ells es poden ajudar a descobrir paraules i ajudar-se en l'utilització dels ordenadors.
9. Avaluació?
L'avaluació que es fa és continuada, no hi ha un treball final...sinó que a mesura que avança el trimestre i van adquirint habilitats lingüístiques es nota el ritme de treball que desenvolupen.
La implicació en el projecte, les observacions que fa el tutor, el desenvolupament de la llengua oral que en fa cada alumne, el contingut extensiu dels correus electrònics en llengua catalana.
10. S’ha après?
Sí s'aprèn. Els alumnes es senten millor perquè aprenen la nostra llengua i aquest fet els facilita la comunicació tant amb la mestra com amb els seus companys. Els ajuda a exterioritzar sentiments i experiències viscudes al seu país.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Mapa conceptual

Mapa conceptual